tirsdag 13. november 2012

En spole full

Første spolen er klar. Det er fantastisk morsomt å spinne på en rokk, når man har lært på håndtein. Hendene jobber på samme måte med ulla, men de blir ikke avbrutt av å måtte vinde garnet på teinen. Kontinuiteten gjør det hele til en enda mer fasinerende opplevelse, og det blir til at jeg må passe på å flytte tråden over lederne for å fylle spolen jevnt.

Rokken er ikke perfekt oppe å gå enda. Jeg får ikke double drive oppsett til å fungere særlig godt. Den er skjev i forhold til båndet, som gjør at spolebåndet blir slått av banen sin av armene som går rundt. Hvis dette ikke gir noen form for mening skyller jeg på at alle bøker og tekster jeg har lest om rokker er på engelsk, og jeg kan derfor ingen ord og uttrykk på norsk!

Den første spolen ble fylt ved å feste en strikk rundt spolen og rokken, for å gi spolen forsinkelse. Da kan drivbåndet gå fritt rundt drivarmen uten at armene er i veien.

Jeg har noen flere variable igjen å teste for å perfeksjonere prosessen. Jeg kan prøve å forsinke drivakselen, ikke spolen. Det utelukker skjevhetsproblemet hvis det fungerer. De andre spolene kan også være bedre enn den som står på nå. Siste mulighet er å se på festene av Mother of All, og se om jeg kan få til en rotasjon der.

I hvertfall, mye moro å holde på med lenge framover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for all tilbakemelding!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.